Колонка редактора: Apple Vision Pro — це невдача чи довгоочікуване майбутнє?

Колонка редактора: Apple Vision Pro — це невдача чи довгоочікуване майбутнє?

Впродовж 5 років Apple розробляла свій шолом віртуальної реальності. Це перший новий для компанії продукт після Apple Watch, що, з урахуванням витрачених ресурсів, мав стати «Наступною Великою Річчю» (The Next Big Thing), на яку ми всі очікуємо вже багато років після того, як ринок смартфонів перейшов до стадії стагнації (як і ринок персональних комп’ютерів до нього). Судячи з оголошеної ціни у 3500 доларів, Apple вирішила одразу піти ва-банк та максимально підвищити ставки вже на старті. Тут, як кажуть українці, «або пан або пропав». З одного боку — ціна завелика навіть для нового продукту Apple, що закриває шлях до масового ринку. З іншого — все було зроблено як за каноном підручника для інженерів, а накопичені фінансові резерви дають можливість компанії грати в довгу. У пошуках компромісів між потужністю та автономністю Apple зробила ставку на потужність, а між віртуальної (VR) чи доповненою (AR) реальністю — одразу на обидві! Я не знаю чи чекає на Vision Pro успіх, хоча схиляюсь швидше до позитивної оцінки, незважаючи на притаманний моїй професії скептицизм. Але давайте розглянемо всі ЗА та ПРОТИ.

ЗА-1: Вибудована концепція поєднання AR та VR: просторовий комп’ютер

П’ять років роботи Apple не марнувала час та вчилась на помилках попередників (привіт, Google Glass та Microsoft Hololens). В результаті з’явилась продумана концепція нового пристрою, який не є шоломом віртуальної чи доповненої реальності. Сама Apple обрала для назви нової категорії «просторовий комп’ютер» (spatial computer). І це багато про що говорить. Це самодостатній автономний пристрій, а не аксесуар до комп’ютера чи смартфона. Він не просто поєднує в собі риси AR та VR, а надає спостерігачу можливість розуміти у якому стані він зараз працює. Для цього Apple пішла на безпрецедентні витрати, додавши до Vision Pro камери, що відтворюють очі та додатковий зовнішній OLED-дисплей, на якому можна побачити очі користувача, коли пристрій працює у режимі доповненої реальності. Вся ця додаткова електроніка відправила ціну Vision Pro у стратосферу. Не пригадую аналогічних ситуацій, щоб стільки ресурсу використовували не для користувача, а для зовнішнього спостерігача за ним. Але дизайн та юзабіліті у Apple — це те, що має статус релігії, викарбуваної у ДНК компанії. Такий підхід надає додаткових емоцій не лише користувачеві, але й одразу поширює їх на додаткову аудиторію. Поки що для роботи Vision Pro потрібен Wi-Fi, тобто це пристрій для використання у приміщенні. Але ніщо не заважає додати до нього SIM-картку з 5G (чи вже 6G) та перетворити його на пристрій, який ми побачимо у майбутньому на вулицях наших міст. Так, це зараз виглядає якимось кіберпанком, але все можливо.


ЗА-2: Власний окремий процесор R1

Apple досягла настільки великих успіхів у створенні власних ARM-процесорів, що переводить на них навіть комп’ютери та ноутбуки. Це надає велику перевагу та найкращий баланс на ринку між продуктивністю та автономністю. У поєднанні з власними (закритими для інших компаній) операційними системами це надає синергетичного ефекту, що доступний у випадках, коли ти контролюєш все: операційну систему, процесор та софт. Vision Pro використовує одразу два ARM-процесори Apple silicon: M2, що виконує всі складні обчислення та новий процесор R1, обробляє вхідні дані з 12 камер, п’яти датчиків і шести мікрофонів. Apple стверджує, що чіп «R1 передає нові зображення на дисплеї протягом 12 мілісекунд — у 8 разів швидше, ніж ви моргнете оком». Так, відстеження очей користувача несе в собі певні ризики (людей може лякати спроможність пристрою читати емоції за мить до їх виникнення та використання цього), але будь-яка нова технологія, на початку, сприймається саме так.


ЗА-3: Власна нова операційна система Vision OS

Apple першою зрозуміла просту річ, яка надала їй перевагу з планшетом iPad та створила умови для його домінування на ринку: планшет за архітектурою ближчий до смартфона ніж до комп’ютера, тому потребує мобільної версії операційної системи. Цю просту істину досі не розуміє Microsoft, що дуже заважає їй у просуванні планшетів на власній операційній системі — вони просто нікому не потрібні. Загалом ця стратегія призвела Apple до створення окремих версій операційних систем для різних типів екранів — tvOS для телевізорів та WatchOS для годинників. А, згодом, і до процесу переходу на ARM-процесори у комп’ютерах. Тому не дивно, що для нового пристрою було створено власну операційну систему (як і власний чіп). Все це дозволяє сильно оптимізувати ресурси розробників та враховувати їх потреби з усіх боків (апаратного забезпечення, операційної системи та окремих застосунків). Зверніть увагу на позначки затосунків у Vision OS — вони ж звичні та знайомі для будь-якого користувача будь-якого пристрою Apple з екраном. Це значно спрощує процес адаптації для користувача та поширює користувацький досвід, що вже існує, на принципово новий пристрій, з незнайомою механікою взаємодії — Vision Pro керується за допомогою жестів руками, голоса та відстеження фокусування зору.


ЗА-4: Нова механіка взаємодії з пристроєм

Так само, як iPhone познайомив нас з мультітач-жестами, що дозволили реалізувати керування смартфоном із сенсорним екраном без стілуса, лише пальцями, Vision Pro має надати новий користувацький досвід та нові навички взаємодії з пристроєм. Камери, що націлені вниз, відслідковують жести пальців, що імітують клік, а переміщення фокусу зору відстежують камери, що стежать за очима. Це, можливо, виглядає для вас не дуже важливо, але це напрочуд важливо. Бо створює галузевий стандарт де-факто для всіх послідовників, що з’являться пізніше та будуть копіювати ті механіки, що вже працюють та довели свою користь на практиці. А той, хто стає законодавцем мод, той залишається лідером на багато років (так, ви можете сказати, що у Apple лише друге  чи третє місце у світі смартфонів, але за прибутком вона там перша та ще й з великим відривом від інших).


ПРОТИ-1: Завелика ціна у $3500

Так, $3500 — це забагато навіть для Apple, хоча ми й розуміємо, що вона може легко продати мільйон нових пристроїв навіть за такою ціною лише за умов попереднього замовлення. Ми також пам’ятаємо про Motorola DynaTAC 8000X, яка коштувала у 1983 році $4000 без урахування інфляції (певно, кожен з вас бачив це фото Мартіна Купера). Але ж, з часом ціна може змінитися, і змінитися у бік зменшення ціни. Бо на неї впливає купа факторів: масштаби виробництва, собівартість окремої одиниці і таке інше. Прям зараз людство спостерігає поступове зниження цін на смартфони із складеними екранами. І це процес незворотній. До того ж слово Pro у назві Vision Pro натякає на випуск у майбутньому «звичайної» бюджетної версії пристрою. Ще окреме питання: а чи потрібен такий пристрій всім і кожному, як смартфон сьогодні? Яку додаткову користь він надасть людству? На ці питання ми поки що не маємо відповідей, як не мали відповіді на питання «Кому потрібен персональний комп’ютер» наприкінці 70-х років минулого століття. Тому поняття успіху чи невдачі для Vision Pro поки що невизначене.


ПРОТИ:-2: Обмежений час автономної роботи

Дві години від акумулятора — це замало, факт (привіт, Motorola DynaTAC 8000X, ти працював менше). Взагалі це одна з головних перепон розвитку ринку шоломів віртуальної реальності, яка заважала десятки років їх існування розвиватися галузі в цілому. Ви або прив’язані довгим кабелем до комп’ютера (кабеля, який від вас сором’язливо ховають на рекламних фото, зауважу). Або маєте низьку автономність (привіт, Google Glass ще раз). Додам, що й ці відомості про дві години ще треба перевірити — як там насправді. Тому ви навряд чи підете далеко від дому навіть якщо роздаватимете для Vision Pro Wi-Fi з власного смартфона. Перспектив на обрії у акумуляторів ми поки що не бачимо (хоча чуємо вже багато років про батареї з графену та як вони врятують світ портативної електроніки). Але чи не отримаємо ми натомість переваги від використання Vision Pro, яки примірять нас з автономністю? До того ж Apple пропонує варіант стаціонарного живлення Vision Pro для домашніх умов.


ПРОТИ-3: Обмежена кількість доступних програм

Як і будь-яка нова операційна система, Vision OS потребує власних застосунків та контенту, адаптованого для перегляду в Vision OS. Сама Apple розповідає про окремий формат Immersive Video, що надає можливість дивитись на відео з кутом зору 180 градусів, що дозволяє бачити трохи більше, якщо повернути голову ліворуч чи праворуч. Це теж велика перепона, що може гальмувати поширення Vision Pro. Але згадаймо, що пристрій анонсовано під час конференції для розробників WWDC 2023, а початок продажу новинки призначено лише на 2024 рік. Тобто у розробників буде якийсь час для того, щоб зробити застосунки (особисто я чекаю на ігри з новими механіками, що використовуватимуть саме на кшталт того, що ми побачили у Pokemon Go або пригадайте як змінився ваш світ після появи гри Angry Birds). Щодо відео — у Apple вже є власна стрімінгова платформа та виробництво фільмів та серіалів (серед них є доволі успішні, наприклад, Тед Лассо). Тому сумнівів у тому, що Apple не зможе подолати якийсь мінімальний бар’єр щодо контенту чи застосунків, насправді, не дуже багато.


У сухому залишку

У вас може скластися хибне враження, ніби я впевнений у безперечному успіху Vision Pro. Це не так. Я маю стриманий оптимізм, але не більше. Колись я чекав від Apple розумний годинник та очікував, що вона, нарешті, покаже як правильно їх виробляти. Попри комерційний успіх Apple Watch я вважаю їх провалом. Вибачте, але годинник, який потрібно заряджати щовечора мені не потрібен попри всю іншу зручність та чудовий Apple Pay. Це, на жаль, стосується будь-яких інших розумних годинників (хіба що Garmin має окрему цікаву історію). А ще я пам’ятаю появу у iPhone та iPad лідарів. Тоді я очікував появи тих самих ігор для AR від тих самих розробників, що «зможуть все». Але такі ігри не з’явилися, а тема з лідарами у пристроях Apple потроху загубилася по дорозі. Ніхто сьогодні не знає чи стане Vision Pro великою історією успіху для Apple, але, принаймі, компанія все зробила якомога краще. Тому просто почекаємо.


Для тих, хто хоче знати більше

  • 10 сучасних технологій, які для наших дітей були завжди
  • «єСмартфон» для всіх, кому за 60: запитань більше, ніж усім нам здається
  • Samsung SmartThings: чому ця екосистема пристроїв розумного будинку має найбільші шанси на успіх у майбутньому
  • «Bitcoin – це нове, цифрове золото»: інтерв’ю з Сергієм Базановим, автором книжки «Біткоїн для всіх»
  • «За 10-12 років 90% геймерів перейде в хмарний геймінг»: інтерв’ю з командою Boosteroid

колонка редактора

Українська версія gg виходить за підтримки маркетплейсу

Читайте gg українською у Telegram

Twitter

Facebook

Джерело gagadget

Схожі новини

Підтримка ігрових контролерів і роздільна здатність 4K: Google оновила Play Games для ПК

Підтримка ігрових контролерів і роздільна здатність 4K: Google оновила Play Games для ПК

Фанат War Thunder на форумі гри опублікував 730-сторінковий документ НАТО із секретною інформацією про винищувач Eurofighter Typhoon DA7

Фанат War Thunder на форумі гри опублікував 730-сторінковий документ НАТО із секретною інформацією про винищувач Eurofighter Typhoon DA7

Через кілька годин після релізу, піковий онлайн Baldur’s Gate III наближається до 400 тисяч осіб і продовжує стрімко зростати

Через кілька годин після релізу, піковий онлайн Baldur’s Gate III наближається до 400 тисяч осіб і продовжує стрімко зростати

Інсайдер: офіційний анонс ремастера легендарного шутера Quake 2 відбудеться вже наступного тижня під час фестивалю QuakeCon 2023

Інсайдер: офіційний анонс ремастера легендарного шутера Quake 2 відбудеться вже наступного тижня під час фестивалю QuakeCon 2023